Persoonlijke opdracht
Beeld van mezelf als docent
1. Wat is mijn motivatie om docent te worden?
-
Ik vind het erg leuk om andere mensen iets te leren/kennis bij te brengen.
-
Ik wil graag docent worden omdat het voor de klas staan mij erg aanspreekt.
-
De mensen in mijn omgeving vinden het beroep erg goed bij mij passen.
2. Wat wil ik de leerlingen leren of meegeven?
Wat ik mijn leerlingen wil leren of meegeven is vooral:
-
Een goede basis kennis over de Engelse taal en dat ze zich kunnen redden hiermee in de maatschappij.
-
Ik wil graag dat de leerling in zichzelf gelooft en dus zelf verzekerd is na mijn lessen.
-
ik wil ook graag de leerlingen bijbrengen de mensen om je heen te respecteren en in hun waarde te laten.
3. Naar welk type onderwijs gaat mijn voorkeur op dit moment uit?
Mijn voorkeur gaat uit naar het VMBO en het liefst 1e jaars omdat:
-
Met deze leerlingen is er veel interactie in de les. ik denk dat mijn dit goed gaat bevallen.
-
Ik zou deze leerlingen een goede basis kennis over de Engelse taal willen leren en dat ze zich er mee kunnen redden.
-
Ook is het erg belangrijk om een band met je leerlingen op te bouwen en ik zelf kom ook van het VMBO dus ik zou me wel in hun kunnen verplaatsen.
4. Wat vind ik een goede docent en waarom?
Ik vind een goede docent:
-
Een docent die zijn of haar les doelen weet te bereiken.
-
Een docent die vrolijk is, gemotiveerd is en plezier heeft in zijn beroep.
-
Een docent die zijn of haar leerlingen een veilig, gemotiveerd en goed gevoel geven.
Een docent die plezier heeft in zijn of haar beroep, gemotiveerd is en vrolijk is maakt eerder contact met zijn of haar leerlingen en ik denk dat contact met je leerlingen erg belangrijk is. Een gemotiveerde leraar zorgt voor gemotiveerde leerlingen. En gemotiveerde leerlingen zullen eerder geneigd wat voor jou(zichzelf) te doen dan een ongemotiveerde leerling. Als jij als docent je leerlingen weet te motiveren haal je uiteindelijk ook je les of leerdoelen.
5. Wat heb ik al in huis om een goede docent te worden?
-
Ik heb eerder leidinggevende functies gehad.
-
Ik kan redelijk goed plannen en organiseren.
-
Ik ben een goede luisteraar.
-
Ik ben sociaal.
6. In welke maten ik voldoe aan de 7 competenties van de docent.
Interpersoonlijke competentie: Leiding geven en zorgen voor een goede omgang met en tussen leerlingen.
Pedagogische competentie: Zorgen voor een veilige leeromgeving en bevorderen van persoonlijke, sociale en morele ontwikkeling. Ook: bevorderen van de ontwikkeling tot een zelfstandig en verantwoordelijk persoon.
Vakinhoudelijke en didactische competentie: zorgen voor een krachtige leeromgeving en bevorderen van het leren.
Organisatorische competentie: Zorgen voor een overzichtelijke, ordelijke en taakgerichte sfeer en structuur in de leeromgeving.
Competent in samenwerken in een team: Zorgen dat het werk afgestemd is op dat van collega's; bijdragen aan het goed functioneren van de schoolorganisatie.
Competent in samenwerken met de omgeving: In het belang van de leerlingen een relatie onderhouden met ouders, buurt, bedrijven en instellingen.
Competent in reflectie en ontwikkeling: Zorgen voor de eigen professionele ontwikkeling en de professionele kwaliteit van de beroepsuitoefening.
7. Waar ik op schoolbezoek bent geweest en wat jou dat heeft opgeleverd.
Ik ben op schoolbezoek geweest bij het Linde College te Wolvega. Ik heb hier meerdere lessen van VMBO leerlingen bijgewoond en heb vooral gezien dat deze leerlingen een korte inspanningsboog hebben. De leraar ging hier erg goed mee om. Hij paste mooi de 5 rollen van de leraar toe. Na de opening van de les en het plan van die les te bespreken. Begon hij met het laten zien van een news filmpje waar hij zelf vragen bij had verzonnen en tijdens dit filmpje begon hij al met uitdelen van de opdracht. Hij deed dit onder het filmpje zodat hij direct door kon met de les en er geen haperingen konden ontstaan. Aan het eind van de les vatte hij de les samen en sloot de les af. Verder zag ik dat er veel interactie was met de leerlingen, dit sprak mij erg aan.
8. Waarin wil ik mezelf ontwikkelen het komende jaar als ik kijk naar de antwoorden hier boven?
Ik wil me vooral verbeteren in:
-
Woordenschat, uitspraak, dat valt onder de vakinhoudelijke en didactische competentie.
-
Verder wil ik me nog verbeteren in het overbrengen van kennis.
Mijn Beeld van het Beroep: Google docs bestand
Beoordelingsformulier Project Beeld van het Beroep
Bronnenlijst gehele project:
Literatuur:
Slooter, M.(Juli 2009) De 5 rollen van de leraar. (5de druk). Amersfoort: C.P.S. Geraadpleegd gedurende het hele project.
Kralingen, R. & Geert, W. (2011) Het voortgezet onderwijs en het MBO in beeld in Handboek voor Leraren (2de herziene druk). Bussum: Coutinho. Geraadpleegd gedurende het hele project.
Audiovisueel:
Lucia Ra4. (2016, 25 november). JENAPLAN [Videobestand]. Geraadpleegd op 16 oktober 2017, van
https://www.youtube.com/watch?v=ahj9TBCiI9c
Lucia Ra4. (2017, 9 januari). Driejarige stamgroep [Videobestand]. Geraadpleegd op 16 oktober 2017, van
https://www.youtube.com/watch?v=wWHoh_yQcOc
daltondokkum. (2016, 23 november). Wat is Daltononderwijs? [Videobestand]. Geraadpleegd op 16 oktober 2017, van
https://www.youtube.com/watch?v=sniUUlvYO5s
De VO Gids. (2017, 19 juli).Montessori Lyceum Rotterdam - de VO gids [Videobestand]. Geraadpleegd op 16 oktober 2017, van
https://www.youtube.com/watch?v=hiDH-UTtR38
vpro zondag met lubach. (2016, 18 september). Bijzonder onderwijs - Zondag met Lubach (S05)
[Videobestand]. Geraadpleegd op 17 oktober 2017, van
https://www.youtube.com/watch?v=4beiTyAcYf0
Websites:
Surf, (2017) DE APA-RICHTLIJNEN UITGELEGD, Geraadpleegd gedurende het hele project
(2017) Casaschool, geraadpleegd op 16 oktober 2017
https://www.casaschool.nl/tweetalig-programma
Cito,(2012) Cito website, geraadpleegd op 12 oktober 2017,
http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/centrale_eindtoets
(2011) Ctmeter, geraadpleegd op 26 september 2017
https://ctmeter.nl/onderwijs/voortgezet-onderwijs/competenties/
Dalton,(2014) Daltononderwijs, geraadpleegd op: 16 oktober 2017,
http://www.dalton.nl/daltononderwijs
Erk,(2009) Erk website, geraadpleegd op 28 september 2017,
http://www.erk.nl/leerling/erkenvmbo/
Erk,(2009) Erk website, geraadpleegd op 28 september 2017
http://www.erk.nl/docent/streefniveaus/
Erk.(2009) Erk website, geraadpleegd op 28 september 2017
http://www.erk.nl/leerling/erkenhavo/
Erk,(2009) Erk website, geraadpleegd op 28 september 2017
http://www.erk.nl/leerling/erkenvwo/
Freinet, (Z.D.) Freinet, geraadpleegd op 16 oktober 2017
http://www.freinet.nl/nl/pedagogiek.html
Jenaplan (Z.D.) Jenaplan, geraadpleegd op: 15 oktober 2017
http://www.jenaplan.nl/nl/introductie.html
Montessori,(Datum onbekend) Montessori, geraadpleegd op 13 oktober 2017
http://www.montessori.nl/82/wat-is-montessorionderwijs.html
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 10 oktober 2017
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 10 oktober 2017
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 10 oktober 2017
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 10 oktober 2017
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 10 oktober 2017
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 8 oktober 2017
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 8 oktober 2017
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 8 oktober 2017
Rijksoverheid (2010) Rijksoverheid, geraadpleegd op 8 oktober 2017
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord
Maak jouw eigen website met JouwWeb